Ogłoszenie

Forum genealogiczne inne ni¿ wszystkie- otwarte na wspó³pracê z ka¿dym.

#1 30, 10, 2011

 zefir454

Administrator

Call me!
SkÄ…d: Smolno Wielkie, lubuskie
Zarejestrowany: 8, 12, 2007
Posty: 374
Punktów :   
WWW

Porady dla nowicjuszy w archiwum.

1. Przygotowanie do wizyty w archiwum

Przygotowanie do wizyty czy to w archiwum pañstwowym czy ko¶cielnym nale¿y rozpocz±æ od zgromadzenia wszelkich dostêpnych informacji i dokumentów.

Wa¿ne s± wszystkie posiadane odpisy, wypisy, fotokopie - nawet uszkodzone, ma³o czytelne lub wrêcz niezrozumiale dla genealoga amatora. Przy pomocy archiwisty mo¿na podj±æ próbê ich odczytania i uzyskania z nich informacji, które pomog± rozpocz±æ poszukiwania.

Poszukiwania w ksiêgach metrykalnych i aktach parafialnych s± jedn± z dróg pozyskania informacji o przodkach. Warto jednak zacz±æ w³a¶nie od nich.

Szerszy przegl±d ró¿nych ¼róde³ do poszukiwañ genealogicznych znajduje siê na stronie http://www.archiwa.gov.pl w dziale Genealogia.
2. Wiadomo¶ci ogólne

Przed rozpoczêciem poszukiwañ w Archiwum G³ównym Akt Dawnych przede wszystkim trzeba ustaliæ, czy znajduj± siê w nim interesuj±ce nas materia³y genealogiczne.

W AGAD znajduj± siê ksiêgi metrykalne i akta parafialne z terenów tzw. zabu¿añskich (choæ to niezbyt trafne okre¶lenie). Terytorialnie s± to województwa: lwowskie, tarnopolskie, stanis³awowskie i wo³yñskie w granicach sprzed II wojny ¶wiatowej. Informacjê ogóln± o naszym zasobie mo¿na znale¼æ w Internecie na stronie archiwów pañstwowych http://www.archiwa.gov.pl oraz w Centralnym O¶rodku Informacji Archiwalnej, ul. D³uga 6, 00-950 Warszawa, skr. poczt. 1005; tel. (22) 635-68-22, e-mail: ndap@archiwa.gov.pl.

Mo¿na równie¿ zwróciæ siê z zapytaniem wprost do AGAD (ul. D³uga 7,00-263 Warszawa; tel. (22) 831-54-91 lub 635-45-32 ; e-mail: sekretariat@agad.gov.pl.

Wszystkie archiwa dysponuj± komputerow± baz± danych PRADZIAD rejestruj±c± ksiêgi metrykalne i akta stanu cywilnego przechowywane w archiwach pañstwowych, czê¶ci Urzêdów Stanu Cywilnego i czê¶ci archiwów ko¶cielnych.

Dane z bazy PRADZIAD publikowane s± w formie ksi±¿kowej. Pierwsze wydanie informatora Ksiêgi metrykalne i stanu cywilnego w archiwach pañstwowych w Polsce pod red. A. Laszuk ukaza³o siê w 1998 r. (nastêpne w 2000 i 2003 r.).

Informator znajduje siê w ksiêgozbiorze podrêcznym Pracowni Naukowej AGAD.
3. Jak ustaliæ nazwê parafii lub gminy

Przystêpuj±c do poszukiwañ zazwyczaj wiemy, jakiego wyznania by³a interesuj±ca nas osoba czy rodzina. Je¶li nie jeste¶my tego pewni, musimy liczyæ siê z konieczno¶ci± przeszukania ksi±g ró¿nych wyznañ dla danej miejscowo¶ci.

Podstawow± informacj±, bez której nie rozpoczniemy poszukiwañ jest nazwa miejscowo¶ci w której rodzina zamieszkiwa³a. Na miejscu w archiwum mo¿na ustaliæ czy by³a ona samodzieln± parafi± lub gmin± (w zale¿no¶ci od wyznania) czy podleg³± fili±.

S³u¿± do tego:

    * S³ownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów s³owiañskich wydawany w latach 1880-1902 (od niedawna dostêpny tak¿e w internecie pod adresem http://www.dir.icm.edu.pl/dirop/index.p … graficzny/). W S³owniku znajduj± siê opisy miejscowo¶ci le¿±cych w Rzeczypospolitej w jej granicach przedrozbiorowych, na ¦l±sku i czê¶ciowo Pomorzu Zachodnim.

      W poszczególnych has³ach mo¿na znale¼æ informacje o historii wsi czy miasta, strukturze wyznaniowej, przynale¿no¶ci administracyjnej, a w przypadku miejscowo¶ci prywatnych o aktualnych i wcze¶niejszych w³a¶cicielach.

      S³ownik znajduje siê w ksiêgozbiorze podrêcznym w Pracowni Naukowej AGAD.

    * Skorowidz miejscowo¶ci Rzeczypospolitej Polskiej pod red. T. Bystrzyckiego wydany w latach 1933-1934. W Skorowidzu prócz informacji o przynale¿no¶ci administracyjnej (gmina, powiat, województwo) znajduj± siê wiadomo¶ci o siedzibie s±du czy odleg³o¶ci do najbli¿szej stacji kolejowej. Skorowidz podaje przynale¿no¶æ miejscowo¶ci do parafii rzymskokatolickiej, greckokatolickiej, prawos³awnej i ewangelickiej.

      Nie ma w nim informacji na temat przynale¿no¶ci do gminy wyznania moj¿eszowego.

      Skorowidz znajduje siê w ksiêgozbiorze podrêcznym w Pracowni Naukowej AGAD.

    * Schematyzmy diecezji rzymskokatolickich i greckokatolickich.

      Schematyzmy to informatory wydawane zwykle co roku przez w³adze ko¶cielne poszczególnych diecezji.

      Zawieraj± dane dotycz±ce kleru ¶wieckiego i zakonnego diecezji oraz omówienie jej sieci parafialnej w uk³adzie dekanatalnym. W opisie ka¿dej parafii mo¿na znale¼æ informacje od kiedy istnieje, o ko¶ciele parafialnym (kiedy zosta³ zbudowany, kto go fundowa³, pod jakim jest wezwaniem, kto jest aktualnym patronem /opiekunem/ ko¶cio³a), o miejscowo¶ciach filialnych parafii, aktualnym proboszczu oraz liczbie wiernych.

      Schematyzmy s± szczególnie pomocne w ustalaniu przynale¿no¶ci parafialnej miejscowo¶ci, które zmieni³y swój status (z filii sta³y siê samodzieln± parafi± lub odwrotnie). Na przyk³ad ze schematyzmu rzymskokatolickiej archidiecezji lwowskiej mo¿na siê dowiedzieæ, ¿e parafie Maksymówka (w 1908 r.), Sieniawa (w 1909 r.), Stryjówka (w 1903 r.), Zarudeczko (w 1914 r.) usamodzielni³y siê, a wcze¶niej nale¿a³y do parafii Zbara¿. Tak wiêc poszukiwania genealogiczne obejmuj±ce wcze¶niejsze lata trzeba prowadziæ dla tych miejscowo¶ci w ksiêgach parafii Zbara¿.

      Schematyzmy s± dostêpne w bibliotece AGAD.

    * Przynale¿no¶æ do gmin wyznania moj¿eszowego mo¿na ustaliæ na podstawie publikacji J. Michalewicza, ¯ydowskie okrêgi metrykalne, Kraków 1995.

      W opracowaniu tym autor przyj±³ uk³ad alfabetyczny wed³ug nazw powiatów, a w ramach powiatu wed³ug gmin. Podane s± równie¿, tam gdzie by³o to mo¿liwe do ustalenia, zmiany w przynale¿no¶ci miejscowo¶ci do gminy.

4. Ksiêgi metrykalne i akta parafialne / gminne ró¿nych wyznañ przechowywane w AGAD

Przystêpuj±c do w³a¶ciwych poszukiwañ archiwalnych w pierwszej kolejno¶ci nale¿y zapoznaæ siê z w³a¶ciwymi inwentarzami ksi±g metrykalnych dostêpnymi w Pracowni Naukowej AGAD.

Zespo³y ksi±g metrykalnych wszystkich wyznañ maj± opracowane inwentarze ksi±¿kowe.

S± to:

    * 1. Inwentarz ksi±g metrykalnych wyznania rzymskokatolickiego archidiecezji lwowskiej
    * 2. Inwentarz ksi±g metrykalnych wyznania rzymskokatolickiego diecezji ³uckiej
    * 3. Inwentarz ksi±g metrykalnych diecezji przemyskiej
    * 4. Inwentarz ksi±g metrykalnych wyznania greckokatolickiego (inwentarz wspólny dla archidiecezji lwowskiej i diecezji przemyskiej i stanis³awowskiej)
    * 5. Inwentarz ksi±g metrykalnych Ko¶cio³a Ewangelickiego Augsburskiego i Helweckiego Wyznania
    * 6. Inwentarz ksi±g metrykalnych Ko¶cio³a ewangelicko-augsburskiego z d. wschodnich województw II Rzeczypospolitej
    * 7. Inwentarz ksi±g metrykalnych Ko¶cio³a prawos³awnego
    * 8. Inwentarz ksi±g metrykalnych gmin wyznania moj¿eszowego
    * 9. Inwentarz ksi±g metrykalnych ró¿nych wyznañ (pojedyncze ksiêgi ormian, mennonitów, baptystów, ewangelicznych chrze¶cijan i prawos³awnej cerkwi autokefalicznej)


Wszystkie inwentarze zaopatrzone s± w indeksy geograficzne dziêki którym szybko mo¿emy ustaliæ, czy interesuj±ce nas ksiêgi znajduj± siê w AGAD.

Je¶li oka¿e siê, ¿e nasze archiwum nie posiada w swoich zbiorach poszukiwanych dokumentów mo¿na zapytaæ o nie w innych archiwach. Oto one:

Archiwum Zabu¿añskie USC, ul. Smyczkowa 14, 02-678 Warszawa tel. (22) 847-48-21.

Archiwum to, zgodnie z uprawnieniami nadanymi w ustawie o aktach stanu cywilnego z 1986 r. i rozporz±dzeniem MSWiA z 1998 r. przechowuje ksiêgi metrykalne z obszaru, który na mocy umowy z 1945 r. o polsko-radzieckiej granicy pañstwowej pozosta³ w granicach ZSRR, a od których zamkniêcia nie minê³o 100 lat.

Ksiêgi starsze ni¿ stuletnie s± przekazywane przez to archiwum do AGAD.

W praktyce podzia³ ten nie jest taki prosty (jedna ksiêga mo¿e mieæ na przyk³ad wpisy z lat 1891 1917) dlatego zarówno w AGAD znajduj± siê ksiêgi m³odsze ni¿ stuletnie, jak w Archiwum Zabu¿añskim s± ksiêgi starsze.

Informacji o zasobie Archiwum Zabu¿añskiego USC mo¿na zasiêgn±æ w Pracowni Naukowej AGAD (z bazy komputerowej PRADZIAD).

W przypadku ksi±g metrykalnych wyznania rzymskokatolickiego warto zwróciæ siê z zapytaniem do Archiwum Arcybiskupa Eugeniusza Baziaka w Krakowie, ul. Kanonicza 13, 31-002 Kraków (tel. (12) 411-37-40).

Jest to archiwum dawnej archidiecezji lwowskiej, po wojnie przechowywane w czê¶ciach w Krakowie, Kalwarii Zebrzydowskiej i Tarnowie, scalone w 1956 r. w Lublinie, a w 1977 r. umieszczone w Lubaczowie. Od 1995 r. siedzib± archiwum jest Kraków.

W zbiorach archiwum znajduje siê oko³o trzech tysiêcy ksi±g metrykalnych ze 163 parafii od XVI do XX wieku. Na miejscu dostêpny jest indeks do ksi±g metrykalnych z podan± sygnatur±, rodzajem archiwaliów i datami skrajnymi.

Ksiêgi metrykalne dawnej archidiecezji lwowskiej przechowywane s± równie¿ w Centralnym Historycznym Archiwum Pañstwowym Ukrainy we Lwowie, Pl. Soborny 3 a, 79000 Lwów, UKRAINA (e-mail archives@cl.lv.ukrtel.net).

Wed³ug stanu na 1995 r. by³o tam 2657 ksi±g od 1600 do 1944 roku (przewa¿aj± ksiêgi z lat 1816 1865).

Informacje na temat parafii i lat z których pochodz± ksiêgi mo¿na uzyskaæ w AGAD od koordynatora kwerend genealogicznych Ma³gorzaty Ko¶ki.

Ksiêgi, od których wytworzenia nie minê³o 100 lat s± przechowywane w Archiwum ZAGS (Zapis Aktiw Gromadianskogo Stanu) we Lwowie: Archiw ZAGS, Wul. Getmana Doroszenko 23, 79001 Lwów, UKRAINA. Archiwum to jest odpowiednikiem naszego Archiwum Zabu¿añskiego USC; nie dysponujemy ¿adn± informacj± na temat jego zasobu.

W przypadku ksi±g metrykalnych dawnej diecezji ³uckiej mo¿na skierowaæ zapytanie do O¶rodka Archiwów, Bibliotek i Muzeów Ko¶cielnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W O¶rodku s± przechowywane, niestety nigdzie nie opisane, materia³y genealogiczne, sporz±dzone podobno na podstawie oryginalnych ksi±g metrykalnych (s± tam na pewno dokumenty z Lubomla, Oleksina, Torczyna i Turzysk).

Pytania mo¿na kierowaæ do redakcji czasopisma Archiwa Biblioteki i Muzea Ko¶cielne, ul. F. Chopina 29/7, 20-023 Lublin, e-mail Redabmk@kul.lublin.pl na rêce p. dr Marii Dêbowskiej, autorki informatora Archiwa Ko¶cio³a Katolickiego w Polsce, Kielce 2002.

Informator znajduje siê w ksiêgozbiorze podrêcznym w Pracowni Naukowej AGAD.

Pewna ilo¶æ ksi±g metrykalnych wyznania greckokatolickiego z terenów, które po wojnie znalaz³y siê poza granicami Polski jest przechowywana w Archiwum Pañstwowym w Przemy¶lu.

Wprawdzie dwukrotnie tamtejsze archiwum przekazywa³o ksiêgi "zabu¿añskie" do AGAD, ale czê¶æ z nich pozosta³a w Przemy¶lu. Szczegó³owe informacje na temat ca³ego zbioru akt metrykalnych tamtejszego archiwum zawiera publikacja A. Krochmal i M. Proksy Akta metrykalne w zasobie Archiwum Pañstwowego w Przemy¶lu, Przemy¶l 1998 (informacja poszerzona, w stosunku do PRADZIADA, o nazwy filii, nazwy zespo³ów i sygnatury).

Publikacja jest dostêpna w bibliotece AGAD

W Archiwum Zabu¿añskim USC nie ma ksi±g metrykalnych wyznania greckokatolickiego. Na pocz±tku lat osiemdziesi±tych XX w. wszystkie zosta³y przekazane do AGAD.

Nieporównywalnie wiêkszy od zbiorów przechowywanych w Polsce jest zespó³ ksi±g greckokatolickich w Centralnym Pañstwowym Archiwum Ukrainy we Lwowie. Wed³ug informacji z 1995 r. by³o w nim 7409 ksi±g metrykalnych z lat 1607 1945. Podobnie jak w przypadku ksi±g rzymskokatolickich "m³odsze" roczniki znajduj± siê w archiwum ZAGS. (Zasady przekazywania ksi±g przyjête na Ukrainie s± podobne do polskich).

Informacje na temat parafii i lat z których pochodz± ksiêgi mo¿na uzyskaæ w AGAD od koordynatora kwerend genealogicznych Ma³gorzaty Ko¶ki.

Ksiêgi metrykalne wyznañ ewangelickich przechowywane s±, oprócz AGAD, w Archiwach Pañstwowych w Przemy¶lu i Krakowie. Niewielki zbiór tych ksi±g ma archiwum lwowskie, nie mamy jednak o nich bli¿szych informacji.

Ksiêgi metrykalne wyznania moj¿eszowego przechowywane w AGAD i innych archiwach oraz Urzêdach Stanu Cywilnego zosta³y objête akcj± indeksowania w programie Jewish Records Indexing Poland. Przed przyst±pieniem do poszukiwañ w ksiêgach warto sprawdziæ, czy metryki danej gminy nie zosta³y ju¿ zindeksowane.Indeksy uwzglêdniaj± wszystkie wpisy metrykalne w danej ksiêdze. Opis zawiera numer ksiêgi, rok i numer dokumentu oraz podstawowe dane osobowe.

Informacje na temat projektu Jewish Records Indexing mo¿na znale¼æ w Internecie na stronach http://www.jewishgen.org/jri-pl, http://www.jewishgen.org/databases

Ksiêgi metrykalne wyznania moj¿eszowego znajduj± siê równie¿ w Archiwum Zabu¿añskim USC.

Niewielki stosunkowo zbiór 377 ksi±g z 57 gmin wyznania moj¿eszowego (stan na 1995 r.) przechowuje Centralne Historyczne Archiwum Pañstwowe Ukrainy we Lwowie. Ksiêgi pochodz± z lat 1791 1942 (przewa¿aj± ksiêgi z II po³owy XIX w.).

Informacje na temat gmin i lat z których pochodz± ksiêgi mo¿na uzyskaæ w AGAD od koordynatora kwerend genealogicznych Ma³gorzaty Ko¶ki.

Na koniec mo¿na poleciæ skontaktowanie siê z aktualnie dzia³aj±cymi archiwami obwodowymi na Ukrainie. Trzeba jednak wiedzieæ, w jakim obwodzie le¿y obecnie poszukiwana przez nas miejscowo¶æ. W grê wchodz± g³ównie archiwa obwodów: iwanofrankowskiego (w Iwanofrankowsku /Stanis³awowie/), rówieñskiego (w Równem), wo³yñskiego (w £ucku) i tarnopolskiego (w Tarnopolu).

Adresy do tych archiwów znajduj± siê w corocznie wydawanym informatorze Archiwa w Polsce. Informator adresowy.

Informator jest dostêpny w bibliotece i Pracowni Naukowej AGAD.
5. Krótka charakterystyka ksi±g ró¿nych wyznañ

Na wstêpie nale¿y zaznaczyæ, ¿e ksiêgi metrykalne, od których wytworzenia nie minê³o jeszcze 100 lat oraz zniszczone nie s± udostêpniane w Pracowni Naukowej AGAD.

Ksiêgi wszystkich wyznañ sporz±dzane by³y co najmniej w dwóch egzemplarzach. Jeden (orygina³) zostawa³ w parafii lub gminie, drugi (kopia) przekazywany by³ do archiwum ko¶cielnego lub urzêdu pañstwowego (ksiêgi wyznania moj¿eszowego).

W zbiorach AGAD znajduj± siê zarówno orygina³y jak i kopie. Jest to istotna informacja dla poszukuj±cych, którzy dysponuj± wypisami z ksi±g sporz±dzonymi na przyk³ad w okresie miêdzywojennym. Podane tam numery tomu i strony w ksiêdze mog± dotyczyæ innego egzemplarza i kieruj±c siê nimi w poszukiwaniach mo¿na dokumentu nie odnale¼æ.

Najwiêcej informacji przydatnych genealogowi zawieraj± ksiêgi metrykalne ró¿nych wyznañ z zaboru austriackiego (przewa¿aj±ce w zbiorach AGAD) nieco mniej danych jest w ksiêgach z zaboru rosyjskiego (w AGAD to ksiêgi z Wo³ynia).

Najubo¿sze w dane s± ksiêgi z zaboru pruskiego, ale tych w zbiorach AGAD nie ma.

Ksiêgi metrykalne wyznania rzymskokatolickiego

Obowi±zek prowadzenia ksi±g metrykalnych na ziemiach polskich zosta³ wprowadzony na pocz±tku w drugiej po³owie XVI w. W³adze ko¶cielne nakaza³y spisywanie ochrzczonych, bierzmowanych, za¶lubionych i przyjmuj±cych komuniê na Wielkanoc. Nieco pó¼niej nakazano rejestrowanie zmar³ych. W XVIII w. zalecono prowadzenie oddzielnych ksi±g chrztów, ¶lubów i pogrzebów. Wpisy prowadzone by³y ³±cznie dla wszystkich miejscowo¶ci nale¿±cych do parafii, w ksiêgach bez podzia³u na rubryki.

W wyniku rozbiorów archidiecezja lwowska i diecezja przemyska znalaz³y siê w Cesarstwie Austriackim, a diecezja ³ucka (³ucko-¿ytomierska, obejmuj±ca guberniê kijowsk± i wo³yñsk±) w Cesarstwie Rosyjskim.

W Cesarstwie Austriackim ksiêgi metrykalne zosta³y uznane za akta stanu cywilnego uzyska³y wiec rangê oficjalnego dokumentu. Prowadzone by³y w jêzyku ³aciñskim. W du¿ych parafiach dla ka¿dej miejscowo¶ci prowadzono oddzieln± ksiêgê, w ma³ych parafiach jedn±, ale wpisy z poszczególnych miejscowo¶ci mia³y byæ wyra¼nie oddzielone.

Ksiêgi starsze prowadzone by³y w formie opisowej, bez rubryk (np. duchowny pisa³: "Dnia pi±tego maja tysi±c osiemset sze¶ædziesi±tego roku zjawi³ siê u mnie Jan Makowski i okaza³ dzieciê p³ci mêskiej...").   Zobacz przyk³ad

Pó¼niej ksiêgi by³y rubrykowane, z czasem pojawi³y siê drukowane formularze. Zmieni³ siê te¿ ich charakter. Dotychczasowe ksiêgi chrztów i pogrzebów zast±pi³y ksiêgi urodzeñ i zgonów. Daty tych wydarzeñ podawano przed datami pos³ug religijnych (chrztu i pogrzebu).

W wieku XIX i XX obok ³aciny wystêpuje w ksiêgach jêzyk polski.

W diecezji ³uckiej prowadzono ksiêgi urodzeñ/chrztów, ¶lubów, zgonów /pogrzebów dla ca³ej parafii, oddzielne dla ka¿dego roku. Najstarsze ksiêgi s± spisane w jêzyku ³aciñskim, od lat trzydziestych XIX w. w jêzyku polskim, a po 1848 roku po rosyjsku.   Zobacz przyk³ad 1     Zobacz przyk³ad 2

W ksiêgach od po³owy XIX w., prowadzonych w jêzyku rosyjskim, by³ drukowany, obszerny formularz. W pierwszej rubryce podawano nazwisko zapisane po rosyjsku (czêsto i po polsku), co u³atwia nieco poszukiwania. Ksiêgi te s± jednak trudne do odczytania i prowadzenie w nich poszukiwañ przez genealogów amatorów mo¿e nastrêczaæ trudno¶ci.   Zobacz przyk³ad

Ksiêgi metrykalne wyznania greckokatolickiego

Ksiêgi metrykalne greckokatolickie prowadzone by³y wed³ug zasad przyjêtych dla ko¶cio³a rzymskokatolickiego. Mia³y byæ spisywane w jêzyku ³aciñskim, przeciw czemu buntowa³o siê duchowieñstwo unickie, ¿±daj±c wprowadzenia do ksi±g ukraiñskiego. Jêzyk ten dominuje w ksiêgach z okresu miêdzywojennego, obok niego pojawia siê polski.

Najstarsze ksiêgi chrztów, ¶lubów i pogrzebów z XVIII wieku spisane s± po rusku.

Ksiêgi metrykalne Ko¶cio³a Ewangelickiego Augsburskiego i Helweckiego Wyznania

Ten niewielki ko¶ció³ - w okresie rozkwitu liczy³ 33 tysi±ce wiernych tworzyli koloni¶ci niemieccy nap³ywaj±cy w II po³owie XVIII w. do Austrii. Pocz±tkowo nie by³ uznawany przez pañstwo, z czasem tolerowany, a od 1861 r. zrównany w prawach z katolickim. Jego istot± by³o po³±czenie luteran i kalwinistów w jednej organizacji ko¶cielnej.

Ksiêgi metrykalne prowadzone by³y podobnie do katolickich. Dla mniejszych gmin spisywano urodzenia, ¶luby i zgony ³±cznie dla wszystkich miejscowo¶ci.

W wiêkszych gminach zak³adane by³y oddzielne ksiêgi dla filia³ów, a z czasem pojawi³y siê ksiêgi dla ca³ej gminy, ale rejestruj±ce tylko urodzenia, ¶luby lub zgony.

Du¿± wagê przyk³adano do prowadzenia ksi±g konfirmacji (uroczystego przyjêcia do gminy ewangelickiej, na ogó³ w wieku 13-14 lat). W ksiêgach tych prowadzonych oddzielnie lub umieszczanych miêdzy urodzeniami a ¶lubami, podawano bardzo dok³adne dane dotycz±ce konfirmowanej osoby.

W ksiêgach przewa¿a jêzyk niemiecki. Czê¶æ z nich jest bardzo trudno czytelna.

Ksiêgi metrykalne ko¶cio³a ewangelicko-augsburskiego z terenów Wo³ynia.

Zasady ich prowadzenia by³y podobne jak w Ko¶ciele Ewangelickim Augsburskiego i Helweckiego Wyznania. Starsze ksiêgi spisywane s± w jêzyku niemieckim. W koñcu XIX w. wypar³ go rosyjski, a w okresie miêdzywojennym pojawi³y siê wpisy po polsku.

Równie¿ w tych ksiêgach trzeba siê liczyæ z trudno¶ciami w odczytaniu zapisów.   Zobacz przyk³ad

Ksiêgi metrykalne wyznania moj¿eszowego.

Religia ¿ydowska w Cesarstwie Austriackim zosta³a prawnie uznana w 1789 r. Ksiêgi metrykalne dla tego wyznania mieli prowadziæ rabini. Od 1875 r. funkcjê tê przejêli urzêdnicy pañstwowi. W okresie miêdzywojennym przywrócono obowi±zek prowadzenia ksi±g przez rabina.

Najstarsze z zachowanych ksi±g mia³y bardzo uproszczony system zapisu, odnotowuj±cy tylko podstawowe dane (w przypadku urodzeñ jedynie datê, imiê dziecka i rodziców).   Zobacz przyk³ad

Z czasem formularz zosta³ rozbudowany na podobieñstwo katolickiego.

Dodatkowe by³y rubryki dotycz±ce obrzezania (ch³opcy) lub nadania imienia (dziewczynki).

Charakterystyczna dla ksi±g metrykalnych urodzeñ wyznania moj¿eszowego jest du¿a ilo¶æ dzieci zarejestrowanych jako nie¶lubne. Wiêkszo¶æ ma³¿eñstw ¿ydowskich zawierana by³a przed rabinem i nie potwierdzana przed urzêdnikiem pañstwowym. Dlatego dzieci z takich zwi±zków rejestrowane by³y jako nie¶lubne. Zwykle w rubryce "uwagi" wpisywano wówczas, kto przyzna³ siê do ojcostwa.

Ksiêgi wyznania moj¿eszowego spisywane by³y po niemiecku, pó¼niej po polsku.   Zobacz przyk³ad

Szcz±tkowo zachowany jest zbiór ksi±g metrykalnych wyznania prawos³awnego. Tworzy go 12 ksi±g (11 z diecezji wo³yñskiej i 1 z diecezji poleskiej) z XIX i XX w.

Ksiêgi prowadzone by³y w jêzykach rosyjskim lub polskim.

Ksiêgi prawos³awne (zasadniczo z terenów które pozosta³y w granicach Polski) przechowywane s± równie¿ w Archiwach Pañstwowych w Lublinie (ul. Jezuicka 13, 20-950 Lublin, skr. poczt. 113) oraz Zamo¶ciu (ul. Hrubieszowska 69 A, 22-400 Zamo¶æ).   Zobacz przyk³ad 1   Zobacz przyk³ad 2

Wypada tu zauwa¿yæ, ¿e ksiêgi metrykalne nie zawsze i nie wszêdzie prowadzone by³y w sposób staranny. Nie chodzi tu tylko o pismo, co z naszego punktu widzenia te¿ jest wa¿ne, ale o dokonywanie wpisów. Czêsto nie dokonywano wpisów bezpo¶rednio w ksiêdze, ale na lu¼nych kartkach, na podstawie których co jaki¶ czas uzupe³niano ksiêgê. Kartki takie ginê³y, o niektórych zapominano, st±d w wielu ksiêgach na koñcu dopisywano osoby wcze¶niej pominiête (najczê¶ciej spotyka siê z tym w ksiêgach ewangelickich i moj¿eszowych). Dlatego mo¿e siê zdarzyæ, ¿e znaj±c dok³adn± dzienn± datê urodzenia czy zgonu nie znajdziemy wpisu w ksiêdze.

Zdarzaj± siê te¿ zwyk³e pomy³ki np. w aktach urodzeñ dzieci jednego ma³¿eñstwa zapisane s± ró¿ne nazwiska panieñskie matki. Wówczas najlepsz± drog± do ustalenia w³a¶ciwego jest odnalezienie aktu ¶lubu.

Mo¿na tu dodaæ, ¿e urzêdowe odpisy wydawane w AGAD podaj± nazwisko w takiej formie, w jakiej wystêpuje ono w dokumencie (imiê w polskim brzmieniu).

Przed przyst±pieniem do wyszukania w inwentarzu interesuj±cej nas parafii czy gminy zawsze warto przeczytaæ poprzedzaj±cy go wstêp.

Drug± grup± materia³ów w której mo¿na prowadziæ poszukiwania genealogiczne s± akta parafialne ró¿nych wyznañ. W AGAD wprowadzony zosta³ podzia³ na odrêbne zespo³y ksi±g metrykalnych i pozosta³ych dokumentów wytworzonych w parafii czy gminie. Obecnie nie maj± inwentarza jedynie akta parafialne greckokatolickie.

W zespo³ach akt znajduj± siê ksiêgi rodzin zamieszkuj±cych w parafii czy gminie, protoko³y przed¶lubne, ksiêgi zapowiedzi, wypisy z ksi±g metrykalnych, spisy komunikuj±cych i inne dokumenty w których mog± pojawiaæ siê interesuj±ce nas osoby czy rodziny.   Zobacz przyk³ad

Niestety, z uwagi na stan zachowania tych akt, w wiêkszo¶ci przypadków mo¿liwe jest jedynie zlecenie poszukiwañ pracownikom AGAD.
6. Jak zamawiaæ ksiêgi metrykalne

Podczas pierwszej wizyty w AGAD nale¿y wype³niæ deklaracjê u¿ytkownika. W deklaracji tej prócz danych osobowych wpisuje siê zespo³y akt z których bêdzie siê korzystaæ oraz cel poszukiwañ. W przypadku genealogów amatorów w rubryce tej nale¿y wpisaæ, ¿e poszukiwania dotycz± w³asnych przodków.

Po odszukaniu interesuj±cej nas ksiêgi metrykalnej w inwentarzu nale¿y wype³niæ zamówienie (rewers). Rewers sk³ada siê z trzech czê¶ci wszystkie musz± byæ wype³nione w ten sam sposób. Na rewersie trzeba wpisaæ nazwê zespo³u z którego pochodz± akta, sygnaturê z inwentarza (je¶li przy opisie akt podany jest numer mikrofilmu to równie¿ ten numer) imiê i nazwisko zamawiaj±cego i datê z³o¿enia zamówienia. Na ka¿d± ksiêgê sk³ada siê oddzielny rewers.

Ksiêgi metrykalne które zosta³y zmikrofilmowane s± udostêpniane wy³±cznie w postaci mikrofilmów.

Osoby zamieszkuj±ce w Warszawie jednorazowo mog± zamówiæ 5 ksi±g, osoby spoza Warszawy 10 ksi±g.

Zamówienia z magazynów s± realizowane dwukrotnie o godzinie 9.00 (zamówienia z popo³udnia poprzedniego dnia) i o godzinie 13.00 (zamówienia bie¿±ce).
7. Co jest wpisane w rubrykach zamówionej przez nas ksiêgi

Ksiêgi metrykalne sporz±dzane w jêzyku polskim maj± zazwyczaj formularz po polsku, nie ma wiêc problemu ze zrozumieniem wpisów.

W przypadku ksi±g spisanych po ³acinie trzeba rozszyfrowaæ tytu³y ksi±g i zawartych w nich rubryk

Liber natorum - ksiêga urodzonych

W ksiêdze takiej znajduj± siê nastêpuj±ce rubryki:
W lewym górnym rogu strony wpisany jest rok z którego ksiêga pochodzi
Numerus - numer pozycji w ksiêdze (nie zawsze wpisy by³y numerowane)
Mensis/Natus/Baptisatus - Miesi±c/urodzony/ochrzczony (w tej rubryce podane sa daty urodzenia i chrztu)
Numerus domus - numer domu (w miastach podawano nazwê ulicy i nr domu)
Nomen - imiê (je¶li s± dwa imiona, to czêsto z dopiskiem binomini /dwojga imion/)
Religio/Catholica/Aut Alia religia/katolicka/albo inna (na ogó³ we w³a¶ciwej rubryce stawiano uko¶n± kreseczkê)
Sexus/ Puer/Puella - p³eæ/ch³opiec/dziewczynka (we w³a¶ciwej rubryce stawiano uko¶n± kreseczkê)
Thori/Legitimi/Illegitimi - pochodzenie/legalne/nielegalne (we w³a¶ciwej rubryce stawiano kreseczkê lub okre¶lano s³ownie)
Parentes/Nomen/Conditio - rodzice/ imiê/po³o¿enie (imiona i nazwiska rodziców i ich zatrudnienie)
Patrini/Nomen/Conditio - rodzice chrzestni/imiê/po³o¿enie (imiona i nazwiska chrzestnych i ich zatrudnienie)
Pod wpisem (bez oddzielnych rubryk)
Baptizavit - ochrzci³ (imiê i nazwisko ksiêdza, jego urz±d)
Obstetrix - akuszerka (imiê i nazwisko kobiety przyjmuj±cej poród)   Zobacz przyk³ad

Liber Copulatorum - ksiêga za¶lubionych

W ksiêdze takiej znajduj± siê nastêpuj±ce rubryki:
W lewym górnym rogu strony wpisany jest rok z którego ksiêga pochodzi
Numerus - numer pozycji w ksiêdze (nie zawsze wpisy by³y numerowane)
Mensis - miesi±c (data zawarcia ¶lubu)
Sponsus - Narzeczony
Numerus domus - numer domu (narzeczonego, niekiedy i narzeczonej)
Nomen - imiê (imiê i nazwisko narzeczonego, jego zatrudnienie, rodzice)
Religio/Catholica/ Aut Alia - religia/katolicka/albo inna
Aetas - wiek (podawany w latach lub data urodzenia)
Caelebs - nie¿onaty /kawaler/ (we w³a¶ciwej rubryce stawiano kreseczkê)
Viduus - wdowiec (we w³a¶ciwej rubryce stawiano kreseczkê)
Sponsa - Narzeczona
Nomen
Religio/Catholica/Aut Alia
Aetas
Caelebs - niezamê¿na /panna/
Vidua - wdowa
Testes/Nomen/Conditio - ¶wiadkowie/imiê/po³o¿enie (imiona i nazwiska ¶wiadków ¶lubu i ich zatrudnienie)   Zobacz przyk³ad

Pod aktem adnotacja kto udzieli³ ¶lubu (zapisywano tam równie¿ terminy zapowiedzi a w przypadku niepe³noletnich informacje o zgodzie rodziców na zawarcie zwi±zku ma³¿eñskiego)

Liber Mortuorum - ksiêga zgonów

Numerus - numer pozycji w ksiêdze (nie zawsze wpisy by³y numerowane)
Dies Mortis/mensis - dzieñ ¶mierci/miesi±c (w tej rubryce data zgonu)
Numerus domus
Nomen Mortui - imiê zmar³ego (imiê i nazwisko zmar³ej osoby, jej zatrudnienie, stan cywilny)
Religio/Catholica/Aut Alia
Sexus/Masculinus/Feminina - p³eæ /mêska/¿eñska
Dies Vitae - dni ¿ycia (wiek zmar³ego)
Morbus et Qualitas Morbus - choroba /przyczyna zgonu/   Zobacz przyk³ad

Zazwyczaj pod aktem znajduje siê informacja o dacie pogrzebu (Sepulivit die 27 Juni... - pochowany dnia 27 czerwca...) i nazwisku ksiêdza który prowadzi³ pogrzeb

Przy t³umaczeniu zapisów na polski przydatny jest S³ownik ³aciñsko-polski dla prawników i historyków autorstwa J. Sondela, Kraków 1997. S³ownik znajduje siê w ksiêgozbiorze podrêcznym w Pracowni Naukowej AGAD

Warto wiedzieæ i zapamiêtaæ, ¿e niektóre s³owa w zapisach skracano. Np. Obst. to skrócenie od obstetrix - akuszerka. Dotyczy to równie¿ ³aciñskich nazw miesiêcy. S± to: Januarius (styczeñ), Februarius (luty), Martius (marzec), Aprilis (kwiecieñ), Maius (maj), Junius (czerwiec), Julius (lipiec), Augustus (sierpieñ). Te nazwy skracano zwykle do 3-4 ocz±tkowych liter.

Pocz±wszy od wrze¶nia mo¿emy spotkaæ takie zapisy: 7-bris September (wrzesieñ); 8-bris October (pa¼dziernik); 9-bris November (listopad); 10-bris December (grudzieñ).

Trzeba zwróciæ na to uwagê, by nie zasugerowaæ siê, ¿e numer oznacza miesi±c, np. ¿e 7-bris to lipiec.

Najczê¶ciej spotykane w ksiêgach okre¶lenia to: baptizatio - chrzest, baptizatus - ochrzczony, conjugalis - ma³¿eñski, conjugatis - ¿onaty/zamê¿na, conjuges - ma³¿onkowie, copulatio - za¶lubiny, defunctus/denatus - zmar³y, filius - syn, filia - córka, frater - brat, gemini - bli¼nieta, illegitimus - nie¶lubny, infans - dziecko, juvenis - kawaler, liberi - dzieci, marita - ¿ona, maritus - m±¿, mater - matka, materna - matka chrzestna, matrimonialis - ma³¿eñski, matrimonium - ma³¿eñstwo/¶lub, mortuus - zmar³y, natus - urodzony, olim - nie¿yj±cy/niegdy¶, orphanus - sierota bez ojca, parentes - rodzice, pater - ojciec, patrini - rodzice chrzestni, pupillus - sierota bez matki, quondam - zmar³y/niegdy¶, relicta - wdowa, relictus - wdowiec, secundo voto - powtórnie zamê¿na/¿onaty, sepultura - pogrzeb, sepultus - pogrzebany/pochowany, soror - siostra, sponsa - narzeczona, sponsus - narzeczony, sponsor fidei - ojciec chrzestny, uxor - ¿ona, uxoratus - ¿onaty, vidua - wdowa, viduus - wdowiec, virgo - dziewica/panna.

Formularze w jêzyku ³aciñskim spotyka siê przede wszystkim w ksiêgach wyznania rzymskokatolickiego. Korzystano z nich równie¿ w ko¶ciele greckokatolickim - zazwyczaj by³y w dwóch jêzykach - po ³acinie i ukraiñsku, dlatego wystarczy znaæ okre¶lenia ³aciñskie. Uk³ad rubryk by³ taki sam jak w ksiêgach rzymskokatolickich.   Zobacz przyk³ad

W ksiêgach spisanych po ukraiñsku trzeba zwróciæ uwagê na nazwê miesi±ca, je¶li zapisana jest s³ownie. Niektóre z nich ró¿ni± siê od polskich : I - siczeñ, II - luty, III - berezeñ, IV - kwitieñ, V - traweñ, VI - czerweñ, VII - lipeñ, VIII - serpeñ, IX - wereseñ, X - ¿o³teñ, XI - lystopad, XII - hrudeñ.

Wyj±tkiem s± tu ksiêgi metrykalne rzymskokatolickiej diecezji ³uckiej. Do prowadzenia w nich poszukiwañ niezbêdna jest umiejêtno¶æ czytania w jêzyku rosyjskim. Drukowane formularze s± mocno rozbudowane, a ksiê¿a nie zawsze ¶ci¶le je wype³niali.

W ksiêdze urodzeñ (mietriczeskaja kniga o rodiwszychsja) na pierwszym miejscu podawano nazwisko narodzonego (po rosyjsku lub po polsku); numer porz±dkowy; numer domu; p³eæ (w tej rubryce w niektórych parafiach wpisywano numer oznaczaj±cy, który to z kolei ch³opiec lub dziewczynka urodzeni w danym roku w ten sposób na koniec roku gotowa by³a statystyka); kto, kiedy i gdzie dziecko ochrzci³ i jaki by³ rodzaj chrztu; kim byli rodzice, gdzie byli urodzeni i gdzie ochrzczeni; kto by³ obecny przy chrzcie (rodzice chrzestni); uwagi.

W ksiêdze metrykalnej ¶lubów (mietriczeskaja kniga o brakosoczetawszychsja) stosowano równie¿ drukowane formularze. Na pierwszym miejscu umieszczano nazwisko mê¿czyzny, dalej numer domu; informacje kiedy wysz³y zapowiedzi; dane dotycz±ce obojga nowo¿eñców, dane dotycz±ce rodziców nowo¿eñców i ¶wiadków ¶lubu.   Zobacz przyk³ad

W ksiêdze metrykalnej zgonów (mietriczeskaja kniga umierszych) podawano nazwisko zmar³ego; numer domu; kiedy, gdzie i z jakiej przyczyny zmar³ i czy przyj±³ sakrament; czym siê trudni³, jak d³ugo ¿y³, czy pozostawi³ po sobie dzieci; gdzie i kiedy zosta³ pochowany, kto by³ tego ¶wiadkiem.

W Ko¶ciele Ewangelickim Augsburskiego i Helweckiego Wyznania (zabór austriacki) bardzo czêsto wykorzystywano formularze rzymskokatolickie po ³acinie. Je¶li pos³ugiwano siê oryginalnymi formularzami (mocno rozbudowanymi), to zawiera³y one nastêpuj±ce rubryki:

Ksiêga metrykalna urodzeñ (chrztów) - Taufbuch (spotyka siê te¿ okre¶lenia od s³ów Geburt, geboren) zawiera³a rubryki: Fortlaufende Zaht - numer; Ort und Hausnummer - miejscowo¶æ, nr domu; Jahr, Monat, Tag der Geburt und der Taufe - daty urodzenia i chrztu; name des Taufenden - udzielaj±cy chrztu; Taufname - imiê i nazwisko dziecka; Geschlecht - p³eæ (w tej rubryce, je¶li nie by³o oddzielnej, wpisywano konfesjê A. C. konfesja augsburska lub H. C. konfesja helwecka); Eltern des Träuflings des Vaters/der Mutter - informacja o rodzicac: imiona i nazwiska, zatrudnienie, gdzie mieszkaj±; Pathen, Tauf und Familennamen, Stad, Wohnort - informacje o rodzicach chrzestnych; Hebamme - imiê i nazwisko akuszerki; Anmerkung - uwagi.   Zobacz przyk³ad 1   Zobacz przyk³ad 2

Ksiêga metrykalna ¶lubów - Trauungsbuch, Traubuch (spotyka siê te¿ okre¶lenia od s³ów getraufen, kopulirte). Na pierwszym miejscu by³ numer porz±dkowy, a dalej name des Trauenden - udzielaj±cy ¶lubu; Jahr, Monat und Tag der Aufgebote/Trauung - daty zapowiedzi i ¶lubu; Bräutigam (dane o kawalerze) name, Character und Eltern - imiê i nazwisko, zatrudnienie, rodzice; Wohnung und Haus N. - miejsce zamieszkania i numer domu (tu te¿ czêsto zapisywano wiek, je¶li nie by³o oddzielnej rubryki); Religion Evangelisch/katholisch - religia (tu wpisywano konfesjê); Braut (dane o pannie) Geburtsort - dane o pannie i jej rodzicach; Geburts Jahr, Monat und Tag (data urodzenia); Stand stan cywilny (tu te¿ wpisywano konfesjê); Beistäbde, name, Character, Wohnort - dane dotycz±ce ¶wiadków ¶lubu; Anmerkung - uwagi.

Ksiêga metrykalna zgonów - Todtenbuch, Todtbuch (spotyka siê te¿ okre¶lenia od s³owa vestorben) otwiera³ j± numer porz±dkowy, dalej name des Einsegnenden - imiê i nazwisko zmar³ego; Todes Jahr, Monat, Tag und Stunde - data i godzina zgonu; Tauf und Familiennamen des Gestorbenen, dessen Stad, oder Stad des Ehegatten, der Eltern und Geburtsort - dane dotycz±ce zmar³ego: wspó³ma³¿onek, rodzice, pozostawione dzieci, zatrudnienie, miejsce zamieszkania; Religion Evangel A.C./Evangel H.C.; Geschlecht - p³eæ; Geburts Jahr, Monat und Tag - data urodzenia; Krankheit und Todesart - przyczyna ¶mierci; Ort des Tosdes Hausnummer - miejsce zgonu; Ort wo und Tag, au welchem die Beerdigung geschehen - kiedy i gdzie mia³ miejsce pogrzeb; Anmerkung - uwagi

Ksiêgi metrykalne Ko¶cio³a Ewangelickiego Augsburskiego z terenu Wo³ynia prowadzone by³y po niemiecku lub po rosyjsku. Wykorzystywano czêsto formularze ewangelickie z Galicji (niemieckie) lub rzymskokatolickie z diecezji ³uckiej (rosyjskie). W aktach spisywanych po rosyjsku podawano w nawiasach imiona i nazwiska po niemiecku.   Zobacz przyk³ad 1   Zobacz przyk³ad 2

Do du¿ej czê¶ci ksi±g ewangelickich zachowa³y siê indeksy alfabetyczne w oddzielnych tomach, obejmuj±ce kilkadziesi±t lat, lub wszyte w ksiêgi po ka¿dym roku którego dotycz±.   Zobacz przyk³ad

Formularze ksi±g metrykalnych wyznania moj¿eszowego drukowane by³y przewa¿nie w jêzyku niemieckim z polskim t³umaczeniem.   Zobacz przyk³ad
8. Jak prowadziæ poszukiwania i na co zwróciæ uwagê

Sposób prowadzenia poszukiwañ jest uwarunkowany tym, jaki stawiamy sobie cel. Je¶li poszukujemy konkretnych osób, o których mamy informacje (na przyk³ad rok urodzenia) zaczniemy poszukiwania od ksiêgi, w której s± zapisy tego roku. Je¶li natomiast chcemy znale¼æ jak najwiêcej krewnych w przesz³o¶ci musimy prowadziæ znacznie szersze poszukiwania.

Je¶li mamy jakie¶ informacje, trzeba zacz±æ od ich sprawdzenia. Powiedzmy, ¿e dysponujemy wspó³czesnym aktem zgonu w którym jest zapisane miejsce i rok urodzenia interesuj±cej nas osoby. Po odszukaniu tego aktu urodzenia dowiadujemy siê jak nazywali siê rodzice, a czêsto i dziadkowie nowo narodzonego. Id±c wstecz od tej daty mo¿emy wyszukaæ akt ¶lubu rodziców, z którego, oprócz znanych ju¿ informacji, dowiemy siê dat urodzenia rodziców lub tego ile mieli lat gdy siê pobierali. Na tej podstawie mo¿emy szukaæ ich aktów urodzenia. Je¶li od daty ¶lubu do daty narodzin znanej nam osoby minê³o kilka lat, mo¿emy przyj±æ, ¿e nie by³o to pierwsze dziecko tej pary. Trzeba wiêc przeszukiwaæ ksiêgi urodzeñ pod k±tem odnalezienia innych dzieci tej pary. W trakcie poszukiwañ warto zwracaæ uwagê na numer domu odnotowany w akcie. W ma³ych miejscowo¶ciach nie zmienia³o siê czêsto adresu, dlatego przeszukuj±c ksiêgi urodzeñ, ¶lubów i zgonów po numerach domów mo¿na szybko znale¼æ wiêcej osób z tej rodziny.

Je¶li mamy ma³o konkretnych informacji o osobach, a wiemy, ¿e rodzina mieszka³a w danej miejscowo¶ci trzeba przeszukaæ wszystkie dostêpne ksiêgi. Trzeba zwracaæ uwagê i wynotowywaæ wszystkie osoby o danym nazwisku lub podobnie brzmi±cym. Pisownia nazwisk ustali³a siê na dobre dopiero w XX w., wcze¶niej stosowano ró¿ne zapisy w stosunku do tej samej osoby czy rodziny.

Poprzez numery domów, mo¿na spróbowaæ po³±czyæ znalezione osoby w rodziny, a nastêpnie zidentyfikowaæ znan± nam postaæ z któr±¶ z rodzin. Przede wszystkim staramy siê prze¶ledziæ liniê mêsk± naszych przodków.
Je¶li osoba wymieniana w akcie nie nale¿a³a do miejscowej parafii (czy gminy) podawano zazwyczaj sk±d pochodzi³a. S± to istotne informacje mog± rozszerzyæ nasze poszukiwania i zwiêkszyæ ilo¶æ odnalezionych przodków. Warto pamiêtaæ, ¿e tradycj± jest branie ¶lubu w parafii panny m³odej. Je¶li szukamy aktu ¶lubu, a znamy tylko miejsce zamieszkanie narzeczonego, mo¿emy nie odnale¼æ dokumentu.

Osobn± spraw± s± ma³¿eñstwa osób ró¿nej wiary lub innego obrz±dku. Te pierwsze spotyka siê stosunkowo rzadko, natomiast zwi±zki miêdzy osobami obrz±dku rzymskokatolickiego i greckokatolickiego by³y czêste. Poszukuj±c dzieci z takich zwi±zków trzeba wiedzieæ, ¿e przyjête by³o, i¿ synowie id± za wiar± ojca, a córki za wiar± matki. Tote¿ dzieci takiej pary mog³y byæ zapisane w ksiêgach ró¿nych obrz±dków i parafii.

Je¶li naszym celem by³o odnalezienie jak najwiêkszej liczby osób z rodziny, to koñcz±c poszukiwania w ksiêgach metrykalnych warto sprawdziæ, tam gdzie jest to mo¿liwe, czy osoby odnalezione w ksiêgach zgonów znale¼li¶my wcze¶niej w ksiêgach urodzeñ.
9. Gdzie poszukiwaæ ksi±g z terenów obecnej Litwy i Bia³orusi

Przechowywany w AGAD szcz±tek zbioru ksi±g rzymskokatolickiej archidiecezji wileñskiej stanowi± 3 ksiêgi parafii Braszewicze w dekanacie Kobryñ z lat 1811-1866.

W Archiwum Archidiecezjalnym w Bia³ymstoku (ul. Warszawska 46, 15-077 Bia³ystok, e-mail aab@bialystok.opoka.org.pl) s± zachowane szcz±tkowe akta parafii z dawnej archidiecezji wileñskiej (z terenu obecnej Litwy i Bia³orusi). W Dziale Metrycznym tego archiwum s± przechowywane odpisy ksi±g metrykalnych z dawnego dekanatu Grodno (1865-1937, 92 ksiêgi).

Do zespo³u ksi±g ewangelickich z Wo³ynia znajduj±cego siê w AGAD zosta³y do³±czone ksiêgi konfirmacji z Wilna 1825-1940 (5 ksi±g) oraz ksiêgi metrykalne filia³u Kalwaria (1844-1914) i filia³u Wi³kowyszki (1843-1898) nale¿±cych do gminy Mariampol (27 ksi±g).

Archiwum USC £ód¼ ¦ródmie¶cie przechowuje akta stanu cywilnego odtworzone w postêpowaniu s±dowym w latach 1947-1952.

Wszystkie osoby, które poszukuj± swoich korzeni na wileñszczy¼nie musz± zwróciæ siê do archiwów obecnej Litwy i Bia³orusi.

Zapytania na Litwê mo¿na kierowaæ pod adresem: Litewskie Centralne Archiwum Metrykalne /Lietuvos centrinis metriku archyvas/ LT 2009 Vilnius, K. Kalinausko g. 21.

Adresy innych archiwów litewskich znajduj± siê w informatorze Archiwa w Polsce. Tam równie¿ zamieszczone s± adresy archiwów bia³oruskich. Wcze¶niej trzeba ustaliæ, w którym archiwum obwodowym, przy obecnym podziale administracyjnym, mog± byæ przechowywane interesuj±ce nas dokumenty.

Archiwum Diecezjalne w Drohiczynie (ul. Ko¶cielna 10, 17-312 Drohiczyn) przechowuje w swoich zbiorach akta 43 parafii diecezji piñskiej znajduj±cych siê obecnie poza granicami Polski.

Na zakoñczenie jako ciekawostkê mo¿na dodaæ, ¿e mamy ksiêgi ewangelickie z Windawy (Windau) w Kurlandii, obecnie £otwa.
   
Plan pracy Pracowni Naukowej AGAD w 2011 r.
Czas zwyk³y
od poniedzia³ku do pi±tku od 9.00 do 19.00
Wietrzenie Pracowni Naukowej
odbywa siê w godzinach:
12.15 – 12.30
17.00 – 17.15
Czas skrócony
22 kwietnia, pi±tek (Wielki Pi±tek) od 9.00 do 12.00
31 pa¼dziernika, poniedzia³ek od 9.00 do 12.00
Zamkniêta
6 stycznia, czwartek (Trzech Króli)
7 stycznia, pi±tek
25 kwietnia, poniedzia³ek (Wielkanoc)
2 maja, poniedzia³ek
3 maja, wtorek
23 czerwca, czwartek (Bo¿e Cia³o)
24 czerwca, pi±tek
1 listopada, wtorek (Wszystkich ¦wiêtych)
11 listopada, pi±tek
26 grudnia, poniedzia³ek
Kontakt telefoniczny
(+ 48)(22) 831-54-91 w. 429 (Pracownia Naukowa)
(+ 48)(22) 831-54-91 w. 427
(+ 48)(22) 831-54-91 w. 446
W sierpniu Pracownia Naukowa jest zamkniêta.


Józef- Admin

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.027 seconds, 8 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.vas.pun.pl www.spawaczreviews.pun.pl www.rl-map-no-pvp.pun.pl www.3e.pun.pl www.dadexforum.pun.pl